Vamos ala playa !

Tiden i Costa Rica börjar lida mot sitt slut o efter några regniga dagar bestämde jag mig för PLAYA !! Costa rica är ett litet land men har stora väder skillnader – dom har något dom kallar microklima – alltså - vädret gäller bara på en liten geografisk yta . Det är varm överallt – i min bergsby är det ca 20 – 25 dagligen lite kyligare på kvällar o nätter .. men ibland sol då är det varmare o ibland regn – då är det blötare ! Vid kusten är det nästan alltid sol ! Att resa är ett gissel…släpa väskor .. busstationer som är smutsiga o ivissa fall högt kriminellt belastade … Tant bestämde sig – detta ska bli en bekvämare resa o dessutom med trevligt sällskap - pengar behöver man iallfall inte i sitt nästa liv – bäst att göra av med dom jag har i detta liv – man vet ju inte hur länge det varar. Bjöd med min granne Ana-luz som jag har mycket kul med - efter endel övertalning o funderande följde hon med . Hon har aldrig lämnat sin familj ( 3 barn 15. 19 . 24 o man ) förr o att resa o bli bjuden är inte lätt men att hon skulle ha råd att betala finns inte. Jag bokade in oss på en sk microkolektivbuss för att snabbt o smidigt ta oss till playan . Det började bra - dom övriga resenärerna hade bokat av o vi kunde sträcka ut oss på varsitt baksäte dom 4-5 tim söder över . Kom till playa Uvita som jag besökte för massa år sen o hade ngn romantiserad bild av som paradiiiiset ! Väl framme blev vi avsläpta vid Uvita tourist info – Uvita såg inte alls ut som jag minns .. en stor landsväg .. långt till playan … dyra hotell.. efter endel bläddrande i alternativen valde vi ett som låg en bit upp på berget – fin utsikt – swimming pool o en rask promenad till playan.. well man kan inte få allt. Via telefon bekräftade turistdamen att det fanns lediga rum o vi var på väg ! Uvita har 2 taxibilar blev vi upplysta om ! Efter att väntat en evighet utanför o inte sett skymten av någon av de 2 taxibilarna fick vi tag i en svarttaxi… tiden rann iväg o vi ville ju playa o njuta ! Framme vid hotellet vinkade taxichauffören Oscar hejdå stack till mig tel nummer o sa – ring om det är något ! Qual cosa ! 2 minuter senare ramlade himlen ner ! Vi stod i hotellets restaurang o insåg snart – här var ÖDE ! inte en skäl !! inte en katt inte någon ! Efter 30 min gav vi upp – jag fixade upp ett tel till ett hotel i Dominical som jag fått rekommenderat – en engelsktalande man svarade - visst vi har rum – vill ni att jag skickar en taxi ? nej vi ringer Oscar han vet ju var vi är .. hmm.. ok .. ganska dyrt men det är 2 mil… in i taxin .. iväg…. Anlände till hotell Sun Dancer – INGEN DÄR !! HELT ÖDE ! INTE EN KATT ! .. så småningom dök en kille i 16 års ålder upp med en pensel i handen – I know nada …. Men vem svarade - I know nada sa han .. later …. O smet iväg ! Och jag minns nu .. respirar profundo !!!! Djup andas !!! Det tropiska regnet hade avtagit något o vi kruzade runt i Dominical – det går rätt fort – det är inte stort o hittade hotel Arena y Sol – sand o sol – helt underbart gulligt – 2 min från playan – swimingpöl .. trevlig personal !
Dom följande 3 dagarna vandrade vi på playan - lekte i poolen – Ana- luz från Costa rica men aldrig varit vid havet var som ett barn ! Hon hade sagt att hon lovat sin familj att inte bada i havet o inte gå i en båt ! Men det löftet höll hon inte ! Vi tog en båttur på 5 timmar på utmed Playa Uvita o national park Ballena . Spanade efter valar men såg inga men många delfiner o underbara natur .
Satt på beachen o spanade in surfare .. plockade snäckor .. massa god mat till riktigt hyffsade prices för att vara playan…. Jag fick t om tag i suchi !! Men det var inte till bra pris men gott ! Som dom 2 tanter vi var stupade vi i säng vid 21.30…. Resan hem gick utan minsta lilla incident ! Man tror knappt det är sant ! Livet i La Alegria – min by – som för övrigt betyder - Glädjen - går sin gilla gång – jag o vovvarna går våra promenader – badar i floden… hur underbart playan än är så är det mygg .. varmt svårt att sova .. sand flies .. sand mellan tårna .. faktiskt skönt att vara tillbaka i bergen . Min tiden här börjar lida mot sitt slut..om det nu går några flyg …man kan inte låta bli att reflektera över det nästan komiska att Ni har vulcan problm när man själv befinner sig i ett av världens vulcantätaste länder ! Min egen lilla vulcan Turrialba några kilometer bort hade 2 små utbrott medans jag var på playan ! Jo.tiden rinner i väg .. o flera av mina andra övervintrade i Costa rica vänner som tex Jim o Kathy mfl har börjat droppa av o ge sig av hemåt. Turist nivån är märkligt låg . Igår – måndag . mina favvorit dagar .. arobics med snyggingen hade dom fixat ett lite överraskningsparty efteråt till mig o jag fick en puss på kinden av …… tant Zahra rodnade ! o tanterna fnissade ! Han är nog väldigt medveten om dom mycket indiskreta som gester som gjort bakom hans rygg o det nu väl etablerade uttrycket – tia zahra no tocar solo ver… tanta Zahra bara titta inte röra !
För er som undrar o minns det gruppen som kom hit för att åka ut o undervisa i Engelska i små byar men det strulade ihop sig – det löste sig för dom o alla kom ut i byarna o verkar nu där som volontärer. Mina egen volontär insatser har under denna resa varit mkt begränsade - Många bäckar små .. har iallfalla för nu gjort sitt. Lite små privata sponsringar har jag gjort o nu när det gäller att avverka mitt hem kommer jag dela ut dom saker jag införskaffat . Jag skulle kunna lämna det till husägaren men han har det nog tillräckligt bra ställt plus att han krävde mig på en ansenlig summa för att vakta huset när jag var till playan .. surt .. efter som dessutom inte tillät någon annan att vakta huset.. welll man lär sig att kolla allt efter varje smäll.. men tyvärr kommer det nog kosta honom mer än det smakar för även det ryktet sprider sig o intresset för att rekommendera huset minskar .. det är så tröttsamt med denna girighet … det är långt ifrån hos alla här - det snarare präglas av generositet. Det sägs att nästa all snö är borta ! o att vårtecken efter vårtecken visar sig – min närvaro i ankomsthallen på Arlanda är ännu ett ! Det ska bli kul att komma hem o träffa många av er – sakta men säkert har kalendern hemma börjat fyllas på … Love & Peace festival i Borlänge , en Göteborgsresa – teater besök i Stockholm o en dag med Linda! Bilbesiktning…. Disagården som stugvakt o vem vet kanske midsommar favvorit io repris ? I övrigt kommer jag nog mesta att befinna mig på min altan pysslandes med mina blommor eller i torpet – till båda ställena är ni välkomna - kaffet klart ! Ses snart ! Hasta luego ! /Zahra

Strandad val !

Ana-luz
Emilio

Playa Uvita

Free counter and web stats